Załoga od działań specjalnych

+48 507 203 400

info@skyhelp.pl

Przewodnik po odszkodowaniach za opóźnione loty

2019-04-10
Przewodnik po odszkodowaniach za opóźnione loty
Każdej doby po europejskim niebie kursuje około 25 tysięcy samolotów. Nic zatem dziwnego, że przy takim natężeniu ruchu zdarzają się opóźnienia i wtedy to właśnie Twoja podróż może wyglądać inaczej od pierwotnego harmonogramu. Miesięcznie odwoływanych jest około 5,5 tysiąca lotów a około stu tysięcy lotów jest opóźnionych. Te statystyki wcale nie oznaczają, że musisz się godzić na taki los. Jeśli linie lotnicze zawodzą - mają obowiązek Ci to wynagrodzić w postaci rekompensaty za opóźnienie lub skasowany lot. 
Co Ci przysługuje?

Opcja 1 - Zwrot kosztów biletów


Pierwsza możliwość to zwrot kosztów biletów lotniczych w ciągu 7 dni – za całość lub część podróży, tej która nie doszła do skutku, ale także tej, która się odbyła, ale okazała się już dla Ciebie bezcelowa plus jak najwcześniejszym lotem powrotnym do miejsca, skąd zacząłeś podróż.

Opcja 2 - Zmiana planu podróży


Czyli lot w to samo miejsce, na jak najbardziej podobnych warunkach, jak najszybciej będzie to możliwe. Kolejnym rozwiązaniem jest podróż  w późniejszym wolnym i zaakceptowanym przez Ciebie terminie.

Obowiązek opieki nad pasażerami

W przypadku opóźnienia lotu, już od 2 godzin przy krótszych lotach pasażerom przysługują:

1. Bezpłatne posiłki i napoje – proporcjonalnie do czasu oczekiwania, czyli im dłużej czekasz, tym więcej; to linie lotnicze powinny wyjść z taką propozycją do pasażerów, ale w praktyce zdarza się różnie, więc warto gromadzić rachunki, by później mieć podstawę do zwrotu kosztów;
2. Nocleg w hotelu – gdy to konieczne, a więc jeśli oczekujesz na swoje połączenie co najmniej dobę. Tutaj wiele zależy od polityki linii lotniczych i tego, co są w stanie pasażerowi w danym momencie zaoferować. Niektóre oferują pasażerom nocleg na hotelu w pobliżu lub na terenie lotniska, czasem jednak trzeba zapłacić samemu i później domagać się rekompensaty;
3. Transport na trasie lotnisko-hotel – gdy musisz tam nocować z powodu komplikacji z połączeniem lotniczym,
4. Możliwość komunikowania się – przewoźnik powinien zapewnić m.in. dwa połączenia z wybranymi osobami, oczywiście bezkosztowo,
5.  Prawo do informacji – masz prawo oczekiwać od linii lotniczych kompletu wiadomości o: rozwoju bieżącej sytuacji, przysługujących Ci prawach i stosownych procedurach.

Dodatkowa wskazówka: Linie lotnicze mają obowiązek zaopiekować się Tobą. Jeśli jednak nie wykażą dobrej woli, zachowaj wszystkie poniesione rachunki za jedzenie i napoje, aby załączyć je do reklamacji. Będą one podstawą do ubiegania się od linii lotniczych o zwrot kosztów. Optymalnie będzie, jeśli udokumentujesz też ignorowanie potrzeb podróżnych przez przewoźnika np. korespondencją mailową.

Rozwiązanie umowy z przewoźnikiem

Jeśli oczekiwanie na Twój lot przekroczy 5 godzin możesz zrezygnować z umowy z przewoźnikiem i domagać się zwrotu kosztów biletu, a także zapewnienia jak najszybszego powrotu, gdy dotarłeś/dotarłaś na miejsce zbyt późno, by zrealizować swoje plany.

Jakie odszkodowanie za opóźniony/ skasowany lot?



Kwoty odszkodowania zależą od długości trasy lotu:

  • 250€ - loty o długości do 1500km
  • 400€ – loty powyżej 1500km w obrębie UE oraz od 1500kmm do 3500km za wszystkie inne loty
  • 600€ – loty o długości powyżej 3500km

    Istnieją jednak wyjątki, w których nie należy się odszkodowanie:

Pamiętaj, że nie w każdym przypadku linia lotnicza odpowiada za przyczyny opóźnienia. Istnieją tak zwane nadzwyczajne okoliczności, kiedy odpowiedzialność przewoźnika do wypłacenia rekompensaty jest wyłączona. Nadzwyczajne okoliczności to:

A) Złe warunki pogodowe uniemożliwiające start samolotu o planowanym czasie
B) Zagrożenia bezpieczeństwa
C) Destabilizacja polityczna w kraju, z którego odlatuje samolot
D) Strajki mające wpływ na działalność przewoźnika