Opóźniony lub odwołany samolot Lufthansa – odszkodowanie

Jednym z przewoźników znanych z punktualności jest Lufthansa, czyli niemieckie linie lotnicze z siedzibą mieszczącą się w Kolonii. Przedsiębiorstwo zostało założone na początku lat pięćdziesiątych XX wieku, a na chwilę obecną jest liderem międzynarodowego porozumienia przewoźników Star Alliance, największego sojuszu linii lotniczych na świecie. Główna baza Lufthansy znajduje się we Frankfurcie nad Menem przy międzynarodowym porcie lotniczym, natomiast druga została ulokowana na lotnisku w Monachium. Chociaż przewoźnik dokłada wszelkich starań, aby wszystkie przeloty odbywały się zgodnie z ustalonym harmonogramem, niestety niekiedy dochodzi do zakłóceń i podróże lotnicze nie przebiegają tak płynnie, jak byśmy sobie tego życzyli. W takiej sytuacji warto być świadomym swoich praw i wiedzieć, kiedy można ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot. Nawet jeśli nie dysponujesz wystarczającą ilością czasu lub po prostu nie masz doświadczenia w tego typu procedurach, z pomocą może Ci przyjść SkyHelp. Sprawdź, kiedy możesz starać się o zwrot kosztów od Lufthansy oraz w jakich okolicznościach nie należy się odszkodowanie.

Złóż wniosek teraz

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony samolot Lufthansa?

W dobie natężonego ruchu w przestrzeni powietrznej różnego rodzaju zakłócenia związane z lotem liniami lotniczymi Lufthansa mogą przytrafić się właściwie każdemu pasażerowi. Jeśli i Ty doświadczyłeś takiej sytuacji, wówczas musisz wiedzieć, że zgodnie z unijnym rozporządzeniem WE 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku masz prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości nawet do 600 euro. Niestety przewoźnicy bardzo często stosują różnego rodzaju praktyki, które sprawiają, że pasażerowie nie mogą starać się o należną rekompensatę. Przykładem mogą być, chociażby kupony i vouchery uprawniające do zniżki na kolejny przelot. Warto wiedzieć, że decydując się na ich przyjęcie, automatycznie tracimy możliwość ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot.

Chcąc uzyskać zwrot pieniędzy za zakłócenia w trakcie przelotu, nie należy przede wszystkim podpisywać żadnych dokumentów, ani przyjmować ofert, które świadczyłyby o tym, że zrzekamy się praw pasażera. W takiej sytuacji najlepiej jest postarać się ustalić, co dokładnie jest przyczyną opóźnionego lub odwołanego lotu, a także zachować wszystkie dokumenty, które będą potwierdzeniem zakłóceń.

Jeśli chodzi o wysokość odszkodowania, zgodnie z rozporządzeniem WE 261/2004 pasażerom lotniczym w Europie przysługuje prawo do rekompensaty w następującej wysokości:

  • 250 euro w przypadku opóźnień wynoszących trzy godziny lub więcej, pod warunkiem, że trasa przelotu nie przekroczyła 1500 km,
  • 300 euro za zakłócenia, które spowodowały, że lot opóźnił się od trzech do pięciu godzin,
  • 400 euro w sytuacji, kiedy opóźnienie wyniosło trzy godziny lub więcej, a łączna trasa podróży liczyła od 1500 do 3500 km,
  • 600 euro za opóźnienia dłuższe niż cztery godziny, kiedy łączna trasa przelotu przekroczyła 3500 km.

O odszkodowanie za odwołany lot od linii lotniczych Lufthansa można starać się samodzielnie – w tym celu reklamacja powinna zostać złożona bezpośrednio na stronie należącej do przewoźnika. W sytuacji, kiedy spotkamy się z odmową, można wystąpić ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażera działającej przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Jest to jednak proces, który zwykle trwa miesiącami, a co więcej, niekiedy może wymagać wszczęcia postępowania na drodze sądowej. Dlatego, jeśli nie masz czasu, pieniędzy i energii, wówczas możesz skorzystać z pomocy specjalistów ze SkyHelp. Wieloletnie doświadczenie w branży lotniczej i doskonała znajomość zasad europejskiego rynku lotniczego sprawiają, że jesteśmy w stanie uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot w wysokości nawet do 600 euro na pasażera.

Odwołanie lotu Lufthansa – kiedy należy się odszkodowanie

W sytuacji, kiedy nasz przelot został zakłócony, zgodnie z wyżej przywołanym unijnym rozporządzeniem WE 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, możemy starać się o rekompensatę pieniężną. Według przepisów przyjętych przez Unię Europejską, wniosek o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot Lufthansy można złożyć, jeżeli:

  • do miejsca docelowego dotarliśmy z ponad trzygodzinnym opóźnieniem,
  • napotkane zakłócenia dotyczyły przelotu, który miał miejsce nie więcej niż trzy lata temu,
  • opóźnieniu lub odwołaniu kursu jest winna linia lotnicza (np. z powodu problemów technicznych samolotu),
  • przelot rozpoczął się na terenie Unii Europejskiej lub zakończył się w jednym z krajów członkowskich (przewoźnik powinien mieć siedzibę na obszarze Unii).

Zgodnie z wyżej przetoczonymi przepisami o zwrot pieniędzy od Lufthansy możesz starać się, bez względu na to, gdzie mieszkasz i jakie masz obywatelstwo. Jeśli podróżujesz z lotniska znajdującego się w Europie lub kończysz swoją podróż w porcie lotniczym na terenie jednego z państw członkowskich, wówczas możesz starać się o należną rekompensatę.

W tym miejscu warto wspomnieć, że nie każde zakłócenie będzie dawało nam możliwość ubiegania się o odszkodowanie. Otrzymanie zwrotu pieniędzy nie jest możliwe przede wszystkim w sytuacji, kiedy doszło do wystąpienia tzw. okoliczności nadzwyczajnych, na które przewoźnik, w tym przypadku linie lotnicze Lufthansa, nie miały wpływu. Do tego rodzaju okoliczności zalicza się między innymi uderzenie pioruna, niekorzystne warunki meteorologiczne, porwanie statku powietrznego, zamknięcie ze względów bezpieczeństwa lotniska odlotu lub lotniska przylotu bez wcześniejszego powiadomienia, czy strajki mające wpływ na działalność przewoźnika. Co więcej, obsługujący przewoźnik lotniczy może pomniejszyć rekompensatę o 50% w sytuacji, kiedy zaproponował nam alternatywny przelot, którego czas nie przekroczył planowanego czasu pierwotnie zarezerwowanego o dwie godziny w przypadku lotów o długości do 1500 km, trzy godziny w przypadku lotów  na dystansie 1500-3500 km oraz cztery godziny dla dalszych przelotów.

Złóż wniosek teraz

Pomoc w uzyskaniu rekompensaty od Lufthansa

Obowiązkiem przewoźnika, w tym przypadku niemieckich linii lotniczych Lufthansa jest wypłata odszkodowania, jeśli doszło do opóźnienia lub odwołania lotu z jego winy. Reklamację można zgłosić bezpośrednio na stronie, w ten sposób uruchamiając proces ubiegania się o rekompensatę na własną rękę.

Jeśli jednak zależy Ci na tym, aby zaoszczędzić czas, pieniądze i energię, wówczas możesz skorzystać z pomocy firmy SkyHelp specjalizującej się w skutecznym doprowadzaniu do wypłat należnych kwot za stracony czas i koszty podróży. Ubieganie się o zwrot pieniędzy dla wielu podróżnych wydaje się skomplikowanym procesem, natomiast dla nas nie stanowi większych trudności. Jeśli chcesz otrzymać odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot Lufthansy, wystarczy, że zgłosisz nam swój lot za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej, a my zajmiemy się całą resztą. Jeśli nie podróżowałeś sam, wówczas możesz zgłosić wszystkie osoby uczestniczące w przelocie, abyśmy również w ich imieniu mogli wywalczyć rekompensatę w wysokości nawet do 600 euro na pasażera.