Za odwołanie lotu uznaje się sytuacje, w których:

  • nie odbył się on w ogóle i podróżny nie skorzystał z żadnego innego połączenia;
  • doszło do zmiany numeru lotu, lecz odbył się on na tej samej trasie;
  • samolot wylądował w innym miejscu niż docelowe.

Od ostatniego przypadku są przewidziane dwa wyjątki – gdy cały rejs odbywa się z przesiadkami i pasażer zgodzi się na jego modyfikację lub gdy z alternatywnego miejsca lądowania ma zapewniony samolot do pierwotnie określonego lotniska. W takich przypadkach lot jest uznawany za opóźniony, a nie za odwołany. Wówczas warunki ubiegania się o rekompensatę są nieco inne.

Kiedy należy się odszkodowanie za odwołany lot?

Jeśli połączanie zostało odwołane, to podróżujący może całkowicie zrezygnować z usługi. Wówczas przewoźnik musi zwrócić mu pieniądze za zakup biletu. Gdy plan zakładał przesiadkę, to do kwoty odszkodowania należy doliczyć koszt zrealizowanych lub niezrealizowanych przelotów. Do tego linie lotnicze muszą zapewnić Klientowi transport lotniczy do pierwotnego miejsca rozpoczęcia podróży w jak najwcześniejszym terminie. Skorzystanie z takiej opcji jest możliwe, jeśli cały rejs został wykupiony na jednej rezerwacji.

W takiej sytuacji prawo zobowiązuje linie lotnicze do realizacji przelotu do docelowego lotniska na porównywalnych warunkach i w jak najszybszym czasie albo w późniejszym terminie, jeśli jest to dogodniejsze dla uczestnika lotu. Takie prawo nie przysługuje jednak tym, którzy zdecydowali się skorzystać ze zwrotu kosztów zakupu biletu na samolot.

Nie należy spodziewać się przyznania odszkodowania, jeśli:

  • linie lotnicze powiadomiły Klientów o przesunięciu rejsu samolotu na co najmniej 14 dni przed planowanym wylotem;
  • przewoźnik przekroczył wskazany wyżej termin, ale zorganizował alternatywny transport, pozwalający na dotarcie na miejsce docelowe o zbliżonej godzinie zgodnie z warunkami umowy;
  • lot został odwołany z powodu zaistnienia tzw. nadzwyczajnych okoliczności.

Czym są nadzwyczajne okoliczności?

To sytuacje, w których podróż nie odbyła się ze względu na:

  • złe warunki pogodowe,
  • niestabilną sytuację polityczną w kraju docelowym,
  • strajk pracowników lotniska,
  • awarie techniczne niezależne od przewoźnika.

Można powiedzieć, że odszkodowanie przysługuje pasażerom tylko wtedy, gdy powodem odwołanego lotu są niedopatrzenia ze strony przewoźnika. Jednak każdy Klient ma prawo wybrać jedną z dwóch opcji – zwrot kosztów biletu lub zmianę planu podróży, a do tego powinien mieć zapewnioną odpowiednią opiekę w czasie oczekiwania na połączenie zastępcze.

Złóż wniosek teraz

Ile wynosi kwota rekompensaty podczas odwołania samolotu?

Wysokość odszkodowania za odwołany przelot zależy od odległości, jaka dzieli lotnisko początkowe i końcowe. Kwoty prezentują się następująco:

  • 250 euro – lot do 1500 km,
  • 400 euro – dystans od 1500 do 3500 km,
  • 600 euro – odległość powyżej 3500 km.

Forma przekazania należnej kwoty jest różna. Najczęściej poszkodowany otrzymuje pieniądze w postaci przelewu, choć linie lotnicze mogą zaproponować voucher albo bon na inny lot, jeśli tylko pasażer wyrazi zgodę na skorzystanie z takiej formy odszkodowania.

Zmniejszenie kwoty odszkodowania

W niektórych przypadkach rekompensata może zostać obniżona aż o 50 procent. Dzieje się tak wtedy, gdy linie lotnicze zapewnią podróżującemu alternatywny samolot, którego godzina przylotu nie różni się od pierwotnie planowanej o:

  • 2 godziny – loty do 1500 km,
  • 3 godziny – dystans w przedziale 1500-3500 km,
  • 4 godziny – gdy odległość między lotniskami wynosi więcej niż 3500 km.

Według prawa wypłata odszkodowania od linii lotniczych powinna nastąpić niezwłocznie. W rzeczywistości przewoźnicy nie zawsze przestrzegają tego przepisu.

W przypadku odmowy przyznania rekompensaty można rozpocząć działania reklamacyjne poprzez złożenie skargi do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, kiedy od zdarzenia upłynie co najmniej 30 dni. Do pisma o wypłatę odszkodowania za odwołany lot należy dołączyć dokumenty poświadczające wydatki, jakie zaistniały z powodu braku opieki od przewoźnika. Jeśli ULC nie uzna reklamacji, wówczas pozostaje ubieganie się o odszkodowanie na drodze administracyjnej lub sądowej. Wówczas pomoc prawników jest wręcz niezbędna. Polecamy w tym zakresie nasze usługi.

Czego można wymagać od linii lotniczych, gdy odwołują samolot?

W razie odwołania lotu przewoźnik musi zapewnić pasażerom czekającym na lotnisku tzw. bezpłatną opiekę. Powinni oni otrzymać:

  • jedzenie i napoje – w ilości dostosowanej do czasu oczekiwania;
  • możliwość kontaktu z wybraną osobą lub miejscem – wysłanie dwóch maili, faksów albo odbycie dwóch rozmów telefonicznych;
  • zakwaterowanie oraz transport do hotelu – jeśli pomiędzy godziną lotu odwołanego i alternatywnego występuje konieczność skorzystania z noclegu.

Niestety przewoźnicy często uchylają się od swoich obowiązków i nie zapewniają oczekującym opisanych wyżej świadczeń. W takich sytuacjach przydaje się znajomość praw pasażera. Należy być świadomym tego, że linie lotnicze powinny zwrócić podróżującym koszty poniesione w trakcie oczekiwania na samolot. Dlatego warto zbierać paragony i inne poświadczenia wydatków, które były uzasadnione, czyli związane z wyżywieniem i noclegiem albo z zapewnieniem innego środka transportu (pociągu, autokaru, rejsu innych linii lotniczych), jeśli dany przewoźnik nie zorganizował połączenia alternatywnego. Te dokumenty można od razu dołączyć do wniosku na naszej stronie.

Złóż wniosek teraz

O czym warto jeszcze pamiętać?

Już podczas oczekiwania na opóźniony lot warto rozpocząć zbieranie potwierdzenń, które pomogą w późniejszym staraniu się o odszkodowanie czy zwrot pieniędzy. Zalecamy:

  • na bieżąco słuchać komunikatów ogłaszanych na lotnisku;
  • zapisać godziny odlotu – planowaną i faktyczną;
  • zachować rezerwację oraz wszystkie dokumenty poświadczające, że lot został odwołany.

Odszkodowanie a odwołane połączenia czarterowe

W celu organizacji wycieczki lub wczasów za granicą biura turystyczne często wykorzystują loty czarterowe. Uczestnicy takiego rejsu mają te same prawa co osoby, które wybrały regularną ofertę. Jeśli odwołanie lotu to wina linii lotniczych, wówczas podróżujący nie muszą bezpośrednio kontaktować się z przewoźnikiem. To agencja powinna wystąpić w ich imieniu i dopełnić wszelkich formalności. Jednak jak postąpić w sytuacji, w której za problemy z podróżą samolotem odpowiada organizator wycieczki? Co jeśli to on nie dopilnował, aby przewoźnik zapewnił osobom oczekującym na lot właściwą opiekę? Wówczas Klienci powinni zwrócić się z reklamacją do okreslonego biura podróży. Organizator danej imprezy turystycznej ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi. Po przekroczeniu tego terminu reklamacja zostaje uznana za zasadną.

Dlaczego warto skorzystać z naszych usług?

Mamy doświadczenie w ubieganiu się o odszkodowania z powodu odwołanej podróży samolotem. Doskonale znamy prawa pasażera oraz obowiązki linii lotniczych, jakie wynikają z międzynarodowych rozporządzeń i regulacji. Wystarczy, że wypełnisz prosty wniosek na naszej stronie, a my przystąpimy do jego bezpłatnej weryfikacji. Postaramy jak najszybciej się z Tobą skontaktować i będziemy na bieżąco informować o postępach w danej sprawie. Pobieramy prowizję tylko w przypadku wygranej – dzięki temu nie narażasz się na ryzyko niepotrzebnych wydatków. Skorzystaj z profesjonalnego wsparcia w celu jak najszybszego uzyskania odszkodowania. Zachęcamy również do podzielenia się powyższymi informacjami z innymi uczestnikami odwołanego lotu.

Z nami czekają Cię 3 kroki aby uzyskać odszkodowanie
- kilka minut na wypełnienie wniosku

Wniosek o pomoc w uzyskaniu odszkodowania od linii lotniczych za odwołany lot

Wypełniasz wniosek na naszej stronie

Zajmie Ci to jedynie kilka minut.
Weryfikacja odwołanego lotu i pomoc w uzyskaniu odszkodowania

My indywidualnie weryfikujemy Twój lot

Zgłaszamy wniosek o odszkodowanie do linii lotniczych w Twojej sprawie. Informujemy Cię na bieżąco o postępach.
Wypłata rekompensaty od linii lotniczych za odwłoany lot

Wypłacamy Ci uzyskane odszkodowanie

Pobieramy prowizję jedynie w przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku. Nie ponosisz innych kosztów.
Z nami możesz odzyskać nawet do 600€ dla każdego pasażera
wypełniając wniosek w kilka minut

Sytuacje w których pomagamy

Rekompensata za opóźniony lot liniami lotniczymi

Opóźniony lot

co najmniej 3 godziny
Więcej
Pomoc w uzyskaniu rekompensaty za odwołany lot

Odwołany lot

Więcej
Odszkodowanie za odmowę wejścia na pokład

Odmowa wejścia na pokład

Overbooking?
Więcej
Rekompensata za spóźnienie na przesiadkę z winy linii lotniczych

Spóźnienie na przesiadkę

Opóźnienie pierwszego odcinka lotu?
Więcej

W skyhelp jesteś pod dobrymi skrzydłami - dlaczego?

Jeśli decydujesz się na samodzielną walkę

  • Tracisz dużo czasu na polu negocjacji z liniami lotniczymi
  • Nie jesteś pewny powodzenia ani finału sprawy
  • Nie jesteś pewny swoich praw co często prowadzi do niepowodzenia
  • Ponosisz koszty i ryzyko

Daj nam sobie pomóc

Wypełniasz wniosek w kilka minut

Indywidualne podejście do sprawy

95% szansy na sukces

Bezpłatna weryfikacja wniosku

Szybka wypłata odszkodowania

Brak ryzyka, prowizja jedynie za sukces

Loga linii lotniczych od których uzyskujemy odszkodowanie za odwołany lot
Samolot podczas załadunku | skyhelp - pomoc w uzyskaniu odszkodowania od linii lotniczych