Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot?

Zgodnie z prawem odszkodowanie za przesunięty lot przysługuje pasażerom, gdy zaistnieją określone okoliczności. Przede wszystkim istotny jest czas opóźnienia, który musi wynieść co najmniej trzy godziny. Gdy oczekiwanie na samolot trwa pięć albo więcej godzin, Klient może całkowicie zrezygnować z udziału w podróży, nie tracąc jednocześnie prawa do rekompensaty. Jak prawidłowo mierzy się czas opóźnienia? Od godziny planowego przybycia do momentu, w którym uczestnicy lotu opuścili pokład na lotnisku docelowym. Zwrot pieniędzy za bilet powinien odbyć się w ciągu siedmiu dni od daty wylotu, co obejmuje również przeloty łączone i czarterowe.

Warto jak najszybciej po przylocie złożyć wniosek o przyznanie odszkodowania za opóźnienie samolotu – wówczas zwiększają się szanse na szybkie uzyskanie pieniędzy. Linie lotnicze mają miesiąc na rozpatrzenie pisma. Większość naszych Klientów otrzymuje rekompensatę po około dwóch tygodniach od złożenia dokumentów. Pomoc pośrednika pozwala również zaoszczędzić sporo czasu na wypełnianiu formalności. Możesz ubiegać się o rekompensatę za opóźniony lot przez jeden rok od terminu wylotu. Do skorzystania z takiej możliwości warto namówić również inne osoby, które podróżowały danym samolotem.

Złóż wniosek teraz

Kiedy odszkodowanie się nie należy?

Zgodnie z prawem rekompensata od linii lotniczych nie jest przyznawana za opóźnione loty do lub z kraju UE, których nie organizował przewoźnik z UE, a także gdy samolot odbywał rejs poza Unią. Wyjątki stanowią państwa takie jak: Norwegia, Islandia, Szwajcaria oraz tereny zależne od krajów Unii Europejskiej jak: Madera, Wyspy Kanaryjskie, Azory, Reunion, Martynika, Gujana Francuska, Majotta, Saint-Martin czy Gwadelupa, do których często organizowane są przeloty czarterowe.

Przy staraniu się o zwrot pieniędzy należy również mieć na uwadze tzw. wyjątkowe okoliczności. Są to sytuacje, w których linie lotnicze nie ponoszą winy za opóźnione loty. Wówczas pasażerowie nie mają prawa do odszkodowania. Do takich przypadków należą:

  • niesprzyjające warunki pogodowe (burza, trzęsienie ziemi, wybuch wulkanu),
  • konflikt w kraju lądowania,
  • nieprzewidziana usterka samolotu, której przewoźnik nie mógł zaradzić,
  • strajk pracowników danego lotniska.

Oczywiście ocena tego, czy przyczyną spóźnienia odlotu były nadzwyczajne okoliczności, zależy od konkretnego przypadku. Nawet niespodziewana usterka techniczna może być wynikiem zaniedbania przewoźnika, co w świetle prawa zobowiązuje go do wypłaty odszkodowania. Linie lotnicze unikają wypłacania podróżnym należnych pieniędzy za przesunięty rejs, nadużywając wyżej wymienionych argumentów. Dlatego o opinię warto zapytać ekspertów, którymi są z pewnością nasi pracownicy. Należy pamiętać, że jeżeli przyjmie się rekompensatę od linii lotniczych, na przykład w postaci voucheru albo wyrazi zgodę na skorzystanie z alternatywnego rejsu, to traci się prawo do odszkodowania.

Ile wynosi kwota rekompensaty?

Wysokość odszkodowania za opóźniony lot jest wyznaczana również w zależności od odległości pomiędzy lotniskami. Należna rekompensata wynosi:

  • 250 euro, gdy przelot odbywa się na dystansie do 1500 km;
  • 400 euro, kiedy trasa samolotu wynosi więcej niż 1500 km i przebiega przez terytorium UE albo wynosi między 1500 a 3500 km dla innych połączeń;
  • 600 euro, jeśli opóźniony lot miał być dłuższy niż 3500 km.

To jednak nie wszystko – przesunięte połączenie oznacza, że przewoźnik musi zapewnić oczekującym właściwą opiekę na lotnisku. Jeśli linie lotnicze nie wywiązały się z tego obowiązku, należy zebrać wszystkie dokumenty, które mogą stanowić dowody wydatków poniesionych w trakcie oczekiwania, takich jak: zakup jedzenia, napojów, transport do hotelu, opłata za nocleg itp.

Złóż wniosek teraz

Co przysługuje pasażerowi podczas opóźnienia lotu?

Podczas oczekiwania na przesunięty lot, pasażerowie powinni mieć możliwość skorzystania z określonych usług w zależności od tego, ile wynosi opóźnienie. Jeśli nie otrzymasz opisanej poniżej opieki, przysługuje Ci rekompensata na podstawie wspomnianych dowodów płatności.

Usługi, jakie przewoźnik musi zapewnić podróżującym, gdy jego loty są opóźnione, to:

  • zaoferowanie napojów oraz przekąsek;
  • możliwość odbycia dwóch rozmów telefonicznych albo wysłania e-maili;
  • transport do i z hotelu, a także nocleg – jeśli okaże się to konieczne;
  • bilet powrotny do miejsca, z którego odbył się pierwszy lot – dotyczy to przelotów łączonych.

Jak wygląda procedura ubiegania się o odszkodowanie?

Pierwszy krok podczas starania się o zwrot pieniędzy za opóźniony rejs samolotem to złożenie reklamacji bezpośrednio do linii lotniczych. Można samodzielnie ubiegać się o należność albo powierzyć sprawę osobie wyspecjalizowanej w uzyskiwaniu odszkodowań za opóźnione loty. W przypadku indywidualnego działania trzeba poświęcić sporo czasu i wysiłku na zapoznanie się z procedurami i dokumentami.

Wzory pism powinny znajdować się na stronie linii lotniczych. Do reklamacji należy dołączyć dokumenty potwierdzające opóźnienie samolotu oraz poświadczenia o poniesionych kosztach. Na udzielenie odpowiedzi przewoźnik ma 30 dni. Jeśli termin ten zostanie przekroczony albo odrzuci on wniosek o zwrot pieniędzy, wówczas można wszcząć sprawę administracyjną lub sądową. Niekiedy brak odpowiedzi jest związany z kwestiami formalnymi, na przykład brakiem podpisu petenta we wniosku o przyznanie odszkodowania.

Gdy pasażer zdecyduje się na postępowanie administracyjne przeciwko liniom lotniczym, powinien skierować skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Komisji Ochrony Praw Pasażerów. Takie działanie jest możliwe tylko wtedy, gdy do opóźnienia samolotu doszło na terenie Polski.

Wniesienie sprawy o odszkodowanie do sądu wymaga już znajomości prawa oraz odpowiednich procedur. W razie przegranej należy liczyć się z koniecznością poniesienia kosztów procesu. Korzystając z usług naszej firmy, otrzymujesz profesjonalne wsparcie prawników, którzy na co dzień zajmują się uzyskiwaniem rekompensat za opóźnione loty. Dzięki takiej pomocy szanse na odzyskanie pieniędzy są znacznie większe. Klient ponosi koszty pośrednictwa tylko wtedy, jeśli kwota zostanie przyznana. Jedyne, co należy nam dostarczyć, to poświadczenie pełnomocnictwa, dokumenty potwierdzające odbycie podróży, dowody na opóźnienie rejsu i poniesione koszty. Zapewniamy kompleksową opiekę nad całą sprawą.

Opóźniony samolot – jakie dokumenty zebrać?

Gdy lot jest przesunięty o co najmniej trzy godziny, warto zacząć zbierać informacje i poświadczenia, które posłużą jako argumenty w trakcie procesu. Podstawę w procedurze ubiegania się o odszkodowanie stanowią dokumenty, takie jak: rezerwacja, karta pokładowa, bilet oraz wiadomość od linii lotniczych dotycząca przewidywanego czasu odlotu. Należy zgromadzić dowody wydatków poczynionych z powodu oczekiwania na samolot (żywność, napoje, nocleg, taksówka). Warto dowiedzieć się, dlaczego doszło do zmiany godziny wylotu – czy opóźnienie wystąpiło przez okoliczności wyjątkowe, czy może powodem były pewne nieprawidłowości ze strony przewoźnika? Odpowiedzi powinien udzielić personel lotniska. Można sprawdzić, czy inne loty też są opóźnione. Do tego należy zgromadzić dane na temat samego połączenia. Te wszystkie informacje są niezwykle pomocne podczas uzupełniania wniosku o przyznanie odszkodowania, jaki znajdziesz na naszej stronie. Wystarczy, że go wypełnisz, a my jak najszybciej zaczniemy ubiegać się o rekompensatę dla Ciebie.

Złóż wniosek teraz

Z nami czekają Cię 3 kroki aby uzyskać odszkodowanie
- kilka minut na wypełnienie wniosku

Wniosek o odszkodownie od linii lotniczych za opóxniony lot

Wypełniasz wniosek na naszej stronie

Zajmie Ci to jedynie kilka minut.
Analiza lotu i weryfikacja wniosku o odszkodowanie od linii lotniczych za opóźniony lot

My indywidualnie weryfikujemy Twój lot

Zgłaszamy wniosek o odszkodowanie do linii lotniczych w Twojej sprawie. Informujemy Cię na bieżąco o postępach.
Wypłata odszkodowania za opóźniony lot do linii lotniczych

Wypłacamy Ci uzyskane odszkodowanie

Pobieramy prowizję jedynie w przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku. Nie ponosisz innych kosztów.
Z nami możesz odzyskać nawet do 600€ dla każdego pasażera
wypełniając wniosek w kilka minut

Sytuacje w których pomagamy

Odszkodowanie za opóźniony lot liniami lotniczymi

Opóźniony lot

co najmniej 3 godziny
Więcej
Rekompensata za odwołany lot samolotowy

Odwołany lot

Więcej
Należna rekompenensata za odmowę wejścia na pokład samolotu

Odmowa wejścia na pokład

Overbooking?
Więcej
Odszkodowanie do linii lotniczych za spóźnienie na przesiadkę

Spóźnienie na przesiadkę

Opóźnienie pierwszego odcinka lotu?
Więcej

W skyhelp jesteś pod dobrymi skrzydłami - dlaczego?

Jeśli decydujesz się na samodzielną walkę

  • Tracisz dużo czasu na polu negocjacji z liniami lotniczymi
  • Nie jesteś pewny powodzenia ani finału sprawy
  • Nie jesteś pewny swoich praw co często prowadzi do niepowodzenia
  • Ponosisz koszty i ryzyko

Daj nam sobie pomóc

Wypełniasz wniosek w kilka minut

Indywidualne podejście do sprawy

95% szansy na sukces

Bezpłatna weryfikacja wniosku

Szybka wypłata odszkodowania

Brak ryzyka, prowizja jedynie za sukces

Przykładowe linie lotnicze od których uzyskujemy odszkodowania
Samolot na lotnisku | skyhelp.pl - odszkodowania i rekompensaty od linii lotniczych