Dowiedz się więcej

Zabraliśmy Twoje prawa pasażera w pigułce. Dzięki nim będziesz mieć wiedzę o jakie odszkodowanie możesz się starać.

+48 507 203 400

info@skyhelp.pl

Prawa pasażera

Zdajemy sobie sprawę, że większość pasażerów linii lotniczych nie zna swoich praw ani możliwości jakie mogą uzyskać w przypadku zakłóconych podróży.
My znamy Twoje prawa i będziemy o nie walczyć.
Daj sobie szansę i zgłoś swój opóźniony lot u nas:

Złóż wniosek teraz

Twoje prawa w pigułce

Masz prawo do uzyskanie odszkodowania za opóźniony lot w przypadku gdy:
  • Twój lot został odwołany
  • Twój lot został opóźniony o co najmniej 2h
  • Odmówiono Ci wejścia na pokład wbrew Twojej woli
  • Spóźniłeś się na przesiadkę przez opóźnienie jednego z odcinków Twojej podróży
Kiedy należy Ci się odszkodowanie za opóźniony lot?
Jeżeli obsługujący przewoźnik lotniczy ma uzasadnione powody, by przewidywać, że lot będzie opóźniony w stosunku do planowego startu:
  • o dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1500 kilometrów
  • o trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3500 kilometrów
  • o cztery lub więcej godzin w przypadku wszystkich innych lotów
Faktyczny czas opóźnienia liczony jest od planowanej godziny przylotu do ostatecznego miejsca docelowego a faktyczną godziną przylotu Twojego samolotu do tego miejsca.

Jeśli Twój lot opóźnia się o co najmniej 5h pamiętaj że możesz zrezygnować z udziału w locie i jednocześnie nie stracić prawa do odszkodowania.

Musisz jednak pamiętać, że uzyskanie odszkodowania należy Ci się w przypadku:
  • Kiedy trasa lotu przebiegała w obrębie Unii Europejskiej – wszyscy przewoźnicy – przysługuje odszkodowanie
  • Kiedy lot rozpoczął się w kraju UE do kraju poza terytorium UE – wszyscy przewoźnicy – odszkodowanie przysługuje
  • Kiedy lot odbył się spoza terytorium UE do kraju UE – lot operowany przez przewoźnika z UE – odszkodowanie przysługuje
  • Kiedy lot odbył się spoza terytorium UE do kraju UE – lot operowany przez przewoźnika spoza UE – odszkodowanie nie należy się
  • Kiedy lot odbył się poza terytorium UE jakąkolwiek linią lotniczą - odszkodowanie nie przysługuje
Te same zasady dotyczą również Norwegii, Szwajcarii oraz Islandii a także terenów zależnych UE czyli: Wysp Kanaryjskich, Madery, Azorów, Reunion, Martyniki, Gujany Francuskiej, Gwadelupy, Majotty i Saint-Martin.

Kwoty odszkodowania zależą również od długości trasy lotu:
  • 250€ - loty o długości do 1500km
  • 400€ – loty powyżej 1500km w obrębie UE oraz od 1500kmm do 3500km za wszystkie inne loty
  • 600€ – loty o długości powyżej 3500km
Odwołany lot – a czas w którym poinformowano Cie o odwołaniu.
Kiedy należy Ci się odszkodowanie?
Linie lotnicze powinny poinformować Cię co najmniej 14 dni przed planowaną datą odlotu o anulowaniu Twojego połączenia – w tym wypadku jeśli zostałeś poinformowany w odpowiednim czasie – nie przysługuje Ci odszkodowanie za odwołany lot.

Jednak najczęściej dzieje się inaczej a odszkodowanie za nieodbyty lot z winy leżącej po stronie przewoźnika przysługuje Ci w wypadku gdy:
  • lot alternatywny zaproponowany przez linie lotnicze przyleci do miejsca docelowego co najmniej 4h później niż Twój pierwotny lot a linia lotnicza poinformuje Cię o tym pomiędzy 13 a 7 dniem od planowanej daty lotu
  • lot alternatywny zaproponowany przez linie lotnicze przyleci do miejsca docelowego co najmniej 2h później niż Twój pierwotny lot a linia lotnicza poinformuje Cię o tym poniżej 7dni od planowanej podróży.
Pamiętaj, że nie w każdym przypadku linia lotnicza odpowiada za przyczyny opóźnienia. Istnieją tak zwane nadzwyczajne okoliczności, kiedy odpowiedzialność przewoźnika do wypłacenia rekompensaty jest wyłączona.
Nadzwyczajne okoliczności to:
  • złe warunki pogodowe uniemożliwiające start samolotu o planowanym czasie
  • zagrożenia bezpieczeństwa
  • destabilizacja polityczna w kraju, z którego odlatuje Twoj samolot
  • strajki mające wpływ na dzialałność przewoźnika.
Ponadto musisz wiedzieć, że linie lotnicze mogą pomniejszyć kwotę Twojego odszkodowania o 50% w przypadku gdy linia lotnicza zapewniła Ci lot alternatywny, którego czas przylotu nie przekracza planowego czasu przylotu Twojego lotu pierwotnego o:
  • 3 godziny – loty o długości do 1500km
  • 3 godziny – loty o długości 1500km-3500km
  • 4 godziny w przypadku dłuższych lotów niż 3500km
Masz również prawo do opieki przez linie lotnicze podczas oczekiwania na opóźniony wylot Twojego samolotu ale także w wypadku odwołania lotu a także nieprzyjęcia na pokład.

W ramach opieki linie lotnicze powinny zapewnić Ci:
  • posiłek i napój – kiedy Twój lot opóźnia się o co najmniej 3 godziny, jeśli jednak przewoźnik nie był w stanie zapewnić Ci posiłków ani napojów i zakupiłeś je na własny koszt – możesz ubiegać się o zwrot poniesionych kosztów przez oczekiwanie na opóźniony samolot. Pamiętaj aby zachować rachunki i dowody zapłaty
  • zakwaterowanie – w przypadku gdy opóźniony lot odbędzie się dopiero następnego dnia. Linia lotnicza ma obowiązek zapewnienia zakwaterowania pasażerom oczekującym na samolot jeśli jednak samodzielnie dokonałeś zakupu noclegu – masz prawo do zwrotu kosztów, które poniosłeś na własną rękę – w tym wypadku tak samo, będziesz potrzebować paragonu/dowodu zakupu za hotel z datami zgodnymi z dniem opóźnionego lotu
  • transport z i na lotnisko – powinien być również zapewniony przez linie lotnicze jednak jeśli samodzielnie skorzystałeś z transportu np. taxi, pociąg, komunikacja miejska – zachowaj paragon za skorzystanie z usługi
Ponadto w przypadku dłuższego opóźniania Przewoźnik powinien umożliwić Ci:
  • bezpłatnie dwie rozmowy telefoniczne
  • dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe
  • dwa dalekopisy
Jeżeli Linie lotnicze nie zapewniły Ci opieki podczas opóźnienia, możesz ubiegać się o zwrot kosztów, które poniosłeś aby sam sobie je zapewnić. Muszą być one uzasadnione.

Pamiętaj, że nawet jeśli linie lotnicze zapewniły Ci odpowiednią opiekę to nadal jesteś upoważniony do odszkodowania w wysokości do 600 euro za opóźnioną podróż.

Prawo do opieki mają pasażerowie, których lot opóźnił się o:
  • co najmniej 3 godziny dla lotów do 1500 km,
  • powyżej 3 godzin dla lotów wewnątrzwspólnotowych powyżej 1500 km,
  • powyżej 3 godzin dla pozostałych lotów o dystansie pomiędzy 1500 a 3500 km, powyżej 4 godzin dla lotów pozostałych (nie wewnątrzwspólnotowych) o dystansie dłuższym niż 3500 km.
Pamiętaj również, że masz prawo wyboru spośród 4 rozwiązań:
  • zwrot kosztu biletu w terminie siedmiu dni pełnego kosztu biletu po cenie za jaką został kupiony, za część lub części nie odbytej podróży oraz za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera
  • otrzymania biletu na lot powrotny do pierwszego miejsca odlotu, w najwcześniejszym możliwym terminie;
  • zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach, do ich miejsca docelowego, w najwcześniejszym możliwym terminie
  • zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach, do ich miejsca docelowego, w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera, w zależności od dostępności wolnych miejsc.
Masz również prawo do zwrotu części kosztów Twojego biletu, w przypadku umieszczenia Cie w niższej klasie niż wskazanej na bilecie/rezerwacji lotu. W tym wypadku adekwatnie część zwrotu za bilet waha się pomiędzy 30 – 75% wartości biletu czyli:
  • 30% ceny biletu jest dla lotów do 1500 km,
  • 50% w przypadku lotów w obrębie UE o długości ponad 1500 km, oraz pozostałych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3500 km
  • 75% dla pozostałych lotów, w tym lotów pomiędzy europejskim terytorium Państw Członkowskich a francuskimi departamentami zamorskimi.
Loty łączone i loty z przesiadką
Przypadku przegapienia lotu luz spóźnienia się na lot łączony z winy przewoźnika, należy Ci się odszkodowanie na takich samych zasadach jak w przypadku opóźnionego lotu. Jeśli Twoja podróż składała się z kilku odcinków lotu a jeden z nich został opóźniony lub odwołany, linie lotnicze powinny zaproponować Ci lot alternatywny do miejsca docelowego i zapewnić Ci należną opiekę – o której pisaliśmy wyżej.

Ponadto jeśli Twoje dotarcie do celu opóźniło się o co najmniej 3h – należy Ci się odszkodowanie, tak jak w przypadku opóźnienia pojedynczego lotu.

Prawa pasażera i zasady wydają Ci się skomplikowane? Pamiętaj, że jesteś pod dobrymi skrzydłami – my znamy Twoje prawa i będziemy o nie walczyć. Złóż wniosek i czekaj na odszkodowanie. To kwestia naszej wiedzy i pełnego zaangażowania.